torsdag 31 maj 2012

Här kommer en lista på arter jag har i min naturruta:


Lönn
Ek
Tall
Rönn
Vitmossa
Kråka
Ormbunke
Gräs
Mördarsnigel
Vitsippa
Maskros
Stenar - Berg (Vulkanit)
Spindel
Geting
Bi
Myror
Bladlöss
Bananflugor
Brännässlor
Daggmask
Parksmultron
Berberis
Treklöver
Ekollon


Litteratur:


Mossberg, B., Stenberg, L. & Ericsson, S. (1992). Den nordiska floran. Stockholm: Wahlström & Widstrand.

Mossberg, B. & Stenberg, L. (2006). Svensk fältflora. Stockholm: Wahlström & Widstrand.

Nordin, I. (1997). Ut i Sveriges flora: våra vanligaste vilda växter i färg. Partille: Pedagogisk information.

tisdag 29 maj 2012

Naturrutan 29 Maj 2012

Min Vackra Naturruta...


Detta är ett översiktsfoto på min naturruta. När jag jämför med dag ett så är det helt fantastiskt hur naturrutan har förändrats och utvecklats. På bilden ser vi gräs och massor av vacker Lönn, vi ser även lite Tall och Ek och en ung Rönn. Det doftar helt underbart och friskt. Ett litet berg med vitmossa på syns lite grann till vänster också.  
Lönnen har verkligen slagit fullt ut och den vackra grönskan gör verkligen så man tappar andan..
Både Lönn-trädet och Tallen är höga och mäktiga träd...










Här händer något häftigt. De stora svarta myrorna har någon form av interaktion med gröna små bladlöss och grå/svarta mini-flugor..
Jag vet inte vad jag ska tro med detta känns som middag. På en hemsida läste jag att myror inte tycker om att äta hård föda utan helst flytande eller trögflytande. Myror äter gärna söt vätska som utsöndras från bakkroppen av bladlöss kallat honungsdagg. De svarta mini-flurogna antar jag att myrorna tar med sig hem till sina myrlarver men jag vet inte säkert, kanske äter de dem också. 
Fåglar finns definitivt vid min naturruta och här ser vi spår efter dem, fågelbajs! De är snabba rackare och jag har inte lyckats få något foto men jag har sett en hel del kråkor..






Mer bevis på att det finns fåglar här..
 



Här växer Lönn och Ek tillsammans...


På bilden ser vi maskrosor och brännässlor som växer intill varandra. Även små treklöver syns.  Dessa småttingar har ännu inte slagit ut och har en del utveckling kvar .. 
Men storebror och storasyster som växer längre bort har slagit ut ordentligt och de är båda redo att blåsa på hahaha... =)
Här ser vi det mäktigaste trädet i hela min naturruta (enligt min åsikt)
 Eken

Eken är mäktig på många sätt och enligt Mia har den förmågan att sköta fotosyntesen på egen hand. Jag är imponerad av storleken...



En liten Ek-bebis samt ruttna ekollon
Här är alla Ek-bebisens syskon: mer ek-bebisar.. =)










En stor brun snigel hittade jag vandrande i min naturruta..
Här är en till vid trädstubben..
              


                                   
Gamla löv som föll i höst blir idag middag till många så insekter och djur...
Stubben (gammalt Lönn-träd) må se gammal ut på utsidan men den är full av liv och små samhällen till miljoner små insekter och organismer... Den doftar gammal fukt....

På andra sidan av stubben hittade jag små kryp: en arbetande myra och ett spindelnät med två läskiga spindlar på, jag tror att det kan vara två små Kärrspindlar. Tyvärr så går jag inte närmare då jag upplever detta oerhört obehagligt....

Massa vitmossa på det lilla berget, bergetarten på bilden heter vulkanit och är vanligt i Sverige, mycket intressant att läsa om bergarten finns på denna hemsida..
Vitmossan är tät och fin...



















Även Tallen är stor, vacker och mäktig men eken är fortfarande min favorit... 
Massa Rönn växer också i min naturruta och här ser vi unga vackra träd som kommer att växa till stora fina Rönn-träd...











Denna fina blomma finna i min naturruta och den växer precis nedanför det lilla berget,  Och NEJ DET ÄR INTE VITSIPPA!! Denna upptäckte jag i mitt senaste besök och jag har inte sett den innan. Jag letade länge i den nordiska floran och till slut hittade jag en blomma som var identiskt lik denna. Här kommer det att växa smultron så småningom och växten heter Parksmultron. 
HÄR ÄR VITSIPPORNA som väntar på att slå ut..


Ormbunkarna har verkligen slagit ut och de är mycket vackra. Jag har upptäckt att det växer ett litet Rönn-träd till vänster..

Här ser vi den lilla minigrottan men någon igelkott syns fortfarande inte till... Bergarten vi ser här är också vulaknit.
Jag vet fortfarande inte vad denna busk-liknande växt är men idag upptäckte jag att det börjat slå ut små miniblommor på den.. Någon som har någon aning om vad denna heter?

Tack för svaret Mia! Denna buske heter Berberis och är ursprungligen en trädgårdsväxt. Denna växt är för tillfället på rymmen hahaha... =D 
En daggmask stor som en orm hahahaha...

onsdag 23 maj 2012

Naturrutan 23 maj 2012

Det är grönare än någonsin i min naturruta och efter det underbara väder vi haft har vi fått ett resultat. All har slagit fullt ut och det doftar helt underbart när jag befinner mig i naturrutan. När jag känner på gräset och bladen är de alldeles torra men ändå blöta på samma gång. Jag älskar doften av fräsch grönska. 
Marken är torr och de stora stenarna är varma som bara den... Lönn-trädet har slagit ut rejält nu
Torr mark med massa gräs på


En liten Lönn-bebis till vänster och detta träd vet jag fortfarande vad det är..
Jag förstår inte varför men löven som föll under hösten ligger fortfarande kvar, detta har jag inte tänkt på innan att det kan se ut såhär. Detta ger utrymme för de stora och läskiga spindlarna. Vågade tyvärr inte gå närmare då jag är mycket rädd för spindlar och jag hatar dem också..
Mossan vekar har torkat ut rejält då jag såg mer sist gång jag var här eller så är det någon eller något som varit här och tagit bort den kanske?? Hehehe..
Ormbunkarna har redigt slagit ut i allafall... och det har Rönnen också 
Även getingarna letar efter mat. Jag ville inte bli stucken och därför tog jag en bild en bit ifrån.. Den surrar och polerar... 
Myrorna har i alla fall mat att äta och material att dra till sitt myrstack. De är hårt arbetande trots hettan..
 En liten grotta där jag sett igelkottar förr i tiden. Men detta år har jag inte sett igelkottarna än men de finns där det kan jag garantera och jag har vittnen också..
 Sommaren är verkligen här....
Greeeeen....
Grönt gräs och heta stenar

tisdag 15 maj 2012

Who is the bonde know?

Nuntorp 15 Maj 2012 

 Hönsen... =D


 Små kalvar
 Ännu mindre kalvar
 Fick ladda med extra skydd innan vi gick in till kossorna
 Alla stora kossor med massa mjölk i  =D
Halvstora kossor..

 Nuff Nuff...